Klári, a barátnőm mindig kérdezi, hogy ha egyébként nem jellemző rám, hogy bármilyen hagyományhoz, szokáshoz tartom magam, erről a keddi és csütörtöki teázásról miért vagyok képtelen lemondani? Érvelhetnék egyszerűen azzal neki, hogy a dolog mennyire megnyugtató. Egy teát nem csak úgy felhörpint az ember rohanás közben. Ha beülünk másokkal a szokott időpontban, annak egyébként is más a hangulata, az atmoszférája, mint egy gyors kávénak. Mondhatnám azt is, hogy egyszerűen szeretem a teákat, hasonlóképpen, mint a kollégáimat, akikkel ez a rendszeres program. De mostantól új érvem is van!
Nem ez az első alkalom ugyan, hogy a késő délutáni, sokszor estébe nyúló teázásaink során szokatlan és érdekes témák merülnek fel, és olyan dolgokról hallok tőlük, amik amúgy sosem kerülnének szóba. De most végképp örömteli volt, hogy arról beszélgettünk, amiről. Először hallottam ugyanis róla – Gergő kollégám mesélte pontosabban -, hogy léteznek iskolakezdésre felkészítő mesekönyvek gyerekeknek. Valódi mesekönyvek, amik könnyedek és szórakoztatók, mégis annyira hasznos, készségfejlesztő feladatokat foglalnak magukba, hogy nem csak otthon, hanem intézményekben is használják őket. És természetesen megvásárolhatók, a szilvia-logopedia.hu weboldalról például. Ráadásul nem csak olyan gyerekek számára készültek ezek, akiknek a beszédkészség kialakulása kissé nehezebben megy. Mert korábban ezt hittem.
A lényeget már a Gergő által ajánlott, előbb említett Szabó Szilvia oldalán olvastam, mármint, hogy a szülőknek, maguknak is érdemes foglalkozniuk a kérdéssel. Azoknak is, akik nem érzékelték, hogy a gyermekük bármilyen nehézséggel küszködhetne, vagy küszködött volna pici korában. Otthon is professzionálisan végezhető iskola előkészítő feladatok és egyéb tárgykörben Szilvia az, akit keresnek az aggódó szülők!
Azt írja az oldal, hogy felgyorsult világunkban oly’ összetett folyamat lett az iskolai készségfejlesztés és tanulás, hogy nem bízhatunk mindent másokra. Együtt kell működnünk. A Látogatás a tudás birodalmába könyvekkel ez nem lesz nagy kunszt. Ezek a könyvek ugyanis valóban élvezetes kikapcsolódást nyújtó színes, szerethető, A4-es méretű kiadványok, jellemzően olyanoknak, aki már közelednek az iskolakezdés időszakához. Sőt, bizonyos megkötésekkel akár már két-három éves (!) kortól érdemes rendszeresen használni őket. Bizony, játékosan minden, már idejekorán fejleszthető velük, a szerialitástól, a kognitív folyamatokon át az általános ismeretekig. És a szülőnek is mi lehetne jobb érzés, minthogy aktívan kiveszi ezekből a folyamatokból a részét?
Az iskola előkészítő feladatok köre egészen komplexen kitalált valaminek tűnik annyiból is, hogy az oldalról már nem csak könyvek rendelhetők. Mint látom, matricacsomagok is például. Pedagógiai- és logopédiai motivációs matricák, és minden egyéb attól függően, hogy miben érdemes akár otthoni foglalkozással is rásegíteni, hogy könnyebben felvegye a lépést a gyerkőc. Ez utóbbiak célja az ösztönzés. Egyfajta jutalmazási rendszernek tűnik nekem, ami egészen jó ötlet: a gyerekek imádják, ha kis energiabefektetéssel hozzájutnak ilyesmihez. Az én szekrényem is roskadásig volt matricázva. Nagyon szerettem gyűjteni is az ilyesmit.
Ahogy írtam, a rendelhető könyvsorozatok fókuszában nem kizárólag az iskola előkészítő feladatok vannak. Akadnak kifejezetten „nyelvi késéssel” küszködőknek való kiadványok. De a diszlexia megelőzésére is használhatók segítségként, ugyanúgy mint az íráskészség kialakulásának elősegítésére. Hogy miért lettem ennyire lelkes a dologgal kapcsolatban, arra az is a magyarázat, hogy Szilvia honlapjáról megtudtam, valóban nem csak a diszlexia előzetes jeleit mutató gyermekeknek lehet nehéz az iskolakezdés. Pláne manapság, amikor az iskola egy nagyon XXI. századi intézmény kezd lenni, de nem mindig bírja a kicsi, rögtön lekövetni ezt a tempót.
Leendő szülőként nem túlzás, hogy talán már így, előre is megnyugvást keltő, hogy pár éves korától a gyermekemnek, már magam is felelősséggel figyelmet fordíthatok erre. Remélem sokan vagyunk még így, akik hasonlóan gondolkodunk!